Recenzja gry Wyprawa

Autor: Adam Wieczorek
1 czerwca 2005

"Wyprawa" to najnowsze dzieło Krakowskiej Grupy Kreatywnej, zaliczające się do grupy niekolekcjonerskich gier karcianych. Prawdę mówiąc, w przypadku tej gry, powinniśmy mówić o grze karciano-kościanej, bowiem obok kart najważniejszym elementem rozgrywki są właśnie kostki. Na pierwszy rzut oka gra prezentuje się bardzo dobrze. Solidne, estetyczne i przede wszystkim wygodne w użyciu pudełko zachęca do zajrzenia do środka. A w środku jest równie ładnie. 56 kolorowych kart, 20 znanych już choćby z Troi, znaczników oraz 6 pięknych drewnianych (rewelacja) kości sześciościennych. To właśnie pokryte dziwnymi symbolami kostki natychmiast przyciągają wzrok i cieszą każdego grającego. W pudełku znajdziemy też czytelną, kolorową instrukcję. Jest napisana na tyle dobrze, że grę można rozpocząć praktycznie od razu.

Reguły są proste. Gracze wcielają się w jednego z pięciu bohaterów, których celem jest zdobycie starożytnego artefaktu. Już tutaj należą się wielkie brawa za polityczną poprawność, gdyż każdy z bohaterów ma wersję żeńską i męską. Także panie nie będą się czuły dyskryminowane. Każdy bohater może wykonać jedną z trzech akcji. Wyruszyć na wyprawę po przedmiot lub eliksir, wyruszyć na wyprawę po jeden z kluczy do artefaktu lub wyleczyć jedną ranę.

Na karcie każdego z bohaterów wydrukowany jest symbol, który odpowiada jednemu z tych zamieszczonych na kostkach. Oznacz on biegłość postaci w danej dziedzinie i podczas wypraw liczy się jako jeden zaliczony rzut kością. Poza kartami postaci, w grze znajdują się jeszcze karty Wypraw (podzielone na 5 stopni trudności), karta artefaktu, karty ekwipunku i eliksirów.

Aby zdobyć eliksiry lub przedmioty, należy wyruszyć na mini wyprawy, które czasami mogą okazać się trudniejsze od tych prowadzących do zwycięstwa. U góry każdej karty znajdują się symbole, które należy wyrzucić na kostkach, aby wykonać zadanie i tym samym zdobyć pożądany przedmiot. Rzuca się wszystkimi kostkami. W chwili, w której po rzucie wśród wyników rzutu, zgromadzonych przedmiotów oraz symboli bohatera znajdą się wszystkie symbole zamieszczone u góry karty nasza wyprawa kończy się sukcesem. Na kostkach, oprócz pięciu symboli, które można znaleźć na kartach postaci, znajdują się symbole czaszek. Ich pojawienie oznacza otrzymanie ran. Otrzymanie piątej rany zabija naszego bohatera. Trzeba więc uważnie planować wyprawy, aby nie skończyć rozgrywki zbyt szybko.

Aby wygrać grę należy wykonać pięć udanych wypraw o wszystkich stopniach trudności oraz pokonać Sobowtóra, który strzeże artefaktu. Wyprawy odbywa się w kolejności od najprostszych do najtrudniejszych, a więc nie można od razu wyruszyć na wyprawę o piątym stopniu trudności, najpierw trzeba odbyć wszystkie poprzednie. Sam sobowtór też stanowi nie lada wyzwanie, bowiem musimy wyrzucić na kościach wszystkie symbole, jakie posiada nasza postać.

Choć wydawać by się mogło, że w grze opartej na rzutach kostkami nie ma wiele miejsca na strategię i taktykę, ale nie jest to prawdą. Trzeba bardzo ostrożnie planować swoje działania. Czasem warto poświęcić kilka tur na zdobywanie przedmiotów, aby utrudnić zadanie innym graczom. Trzeba pamiętać o leczeniu ran i odpowiednim zaopatrzeniu w leczące eliksiry. Do tego dochodzi jeszcze czynnik czasu, bowiem, gdy będziemy zajęci kompletowaniem uzbrojenia, ktoś może podążać drogą do zwycięstwa.

Każda rozgrywka jest naprawdę emocjonująca, a staranne wykonanie gry tylko zwiększa jej atrakcyjność. Każdego zachwycą drewniane kostki, a większość graczy będzie zadowolona z ilustracji zamieszczonych na kartach. Osobiście uważam "Wyprawę" za najlepszą Polską, niekolekcjonerską grę karcianą.

Dziękujemy Krakowskiej Grupie Kreatywnej za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.


PS: Nazwa Krakowska Grupa Kreatywna jest już nieaktualna. Obecnie to wydawnictwo Imperium.

Wyprawa

Gatunek gry: przygodowa
Wydawca: Imperium
Liczba graczy: 2-5 osób
Czas gry: 20-30 minut
Dopuszczalny wiek graczy: od 8 lat
W pudełku:
  • 56 kart
  • 6 kostek sześciennych
  • instrukcja po polsku, w kolorze
Cena sugerowana producenta: 34,90 zł


blog comments powered by Disqus