„Unanimo” - recenzja gry towarzyskiej

Autor: Marta Kononienko
Korekta: Damian "Nox" Lesicki
29 kwietnia 2017

Wciągająca gra towarzyska

Przeważnie uciekam od gier towarzyskich ze względu na (do bólu) proste zasady i czasem nawet poświęcenie ich na rzecz po prostu głupiej zabawy – szczególnie kiedy w domu jest mnóstwo ludzi i ktoś chce ich na siłę ze sobą zintegrować. Tymczasem Unanimo okazało się bardzo przyjemnym zaskoczeniem, na które poświęciliśmy ze znajomymi – zapalonymi planszówkowiczami – więcej czasu niż początkowo zamierzaliśmy.

O co zatem chodzi w grze?

Jak już wspomniałam – gra jest czysto towarzyska, a jej zasady da się wytłumaczyć w 2 minuty. Każdy z graczy zapisuje skojarzenia do odsłoniętej na środku stołu karty. Wygrywa ten, którego skojarzenia w największej ilości powtórzą się na kartkach innych graczy. Ot, cała filozofia gry.

Co znajdziemy w pudełku?

Pudełko jest metalowe, co gwarantuje nam dosyć długą żywotność gry. W środku znajdziemy 54 dwustronne karty motywów. Każdy z nich jest nie tylko narysowany, ale też podpisany. Do tego mamy zestaw kartek do zapisywania skojarzeń i punktacji – jest ich około 50. W pudełku znajdziemy także 4 ołówki (chociaż gra jest przeznaczona nawet dla 12 graczy) i krótką instrukcję.

Karty są wykonane naprawdę ładnie, rysunki są czytelne, a motywy bardzo pomysłowe, co daje duże pole do popisu graczom. Dwustronność kart czasem utrudnia ich odkrywanie, ale o tym trochę później. Kartki dla graczy niestety szybko się wyczerpią (w instrukcji zapisano odnośnik do strony, z której można wydrukować sobie dodatkowe arkusze punktowe), ale w tego typu grze skojarzenia można zapisywać na dowolnym kawałku papieru – zabawa będzie równie dobra. Ogromny plus za dodanie małych ołówków do notowania. Jeśli gra się w maksymalnie cztery osoby, nie trzeba specjalnie szukać czegoś do pisania.

Jak w to grać?

Instrukcja do gry jest niewielka i czytelna. Dokładnie opisuje przebieg tej krótkiej gry, ilustrując ją także przykładami. Zawiera też kilka alternatywnych wersji rozgrywki, które mogą całkiem fajnie utrudnić życie graczom.

Zgodnie z instrukcją pierwszy gracz powinien odkryć pierwszą kartę z wierzchu talii, jednakże – jak już wspominałam – karty są dwustronne. Tu pojawiło się małe zamieszanie, ponieważ niewiadomo było, na której karcie powinniśmy byli się skupić. Po kilku rozgrywkach zdecydowaliśmy się wyciągać karty losowo spod stołu. Kiedy karta zostanie odkryta, gracze wypisują 8 skojarzeń jakie mają do ukazanego motywu. Wśród motywów znajdziemy takie jak: biedronka, ślub, serce, ale też Napoleon, hydraulik lub kolejka górska. Pierwszy gracz powinien wyznaczyć czas na zapisanie skojarzeń, ale my pozwoliliśmy sobie pisać aż wypiszemy wszystkie osiem, wtedy odczuwaliśmy większą frajdę z grania. Jeśli ktoś ma tak samo zapisane skojarzenie, gracze otrzymują tyle punktów, u ilu osób się ono pojawiło. Co ważne – słowa muszą być zapisane dokładnie tak samo. Jeśli więc zapisaliśmy słowo „drzewo”, a ktoś inny ma „drzewa”, to nikt z nas punktu nie dostanie. Ta zasada zapewnia najwięcej śmiechu. Całość gry kończy się po 3 rundzie i następuje zsumowanie wyników. Jak głosi gra: „zwycięży najlepszy telepata”!

Mechanika gry jest bardzo prosta. Wymaga od nas wczucia się w to, jak myślą inni. Piętnuje trochę indywidualizm, ale nie po to takie gry powstają. Zabawa jest naprawdę bardzo fajna i często okazuje się, że każdy ma zupełnie inne skojarzenia z tą samą rzeczą. Podczas gdy wszyscy przy Napoleonie wpisywaliśmy „Francja” jako pierwsze skojarzenie, jeden z nas wpisał „Wybuchowiec”, na którego nikt inny by nie wpadł. Gra jest bardzo szybka, więc nawet jeśli ktoś wygrał raz, to nie znaczy, że uda mu się to ponownie. Nie ma tu strategii, knucia czy rywalizacji – tylko czysta rozrywka.

Instrukcja zakłada także alternatywne wersje gry, gdy podstawowa się już znudzi. Można dać sobie tylko minutę na wypisywanie wyrazów, żeby utrudnić rozgrywkę albo spróbować swoich sił w języku angielskim i wypisywać skojarzenia tylko w tym języku. Nam najbardziej przypadła do gustu wersja „Zakazane inicjały”, w której jeden z graczy zapisuje 5 liter i nie można zapisywać skojarzeń zaczynających się na te litery. Stworzyliśmy także własną wersję – zapisywaliśmy 5 liter i tylko na nie można było zapisywać skojarzenia. Wariantów tak naprawdę jest co niemiara, im więcej osób tym więcej pomysłów i więcej zabawy.

Jedyny problem stanowią karty motywów, ponieważ nadejdzie pewien dzień, kiedy zaczną się powtarzać. Jeśli gracie w tym samym gronie, to niestety troszkę zabija to grę. Jednakże można zawsze wymyślić własne motywy do skojarzeń i kontynuować rozgrywkę po wsze czasy.

Czy jest warta swojej ceny?

Cena gry waha się od 40 do 65 złotych, co nie dziwi, ze względu na ładne metalowe opakowanie, które zabezpiecza grę przed zniszczeniem. Jednakże myślę, że powinno być jej bliżej do tej dolnej granicy cenowej niż górnej. Trzeba także pamiętać, że karty motywów kiedyś się znudzą, więc jest ryzyko, że gra przestanie dawać tyle radości, co na początku. Bardzo dobrze nadaje się na prezent, a także jako odstresowywacz na imprezy lub po prostu jako chwila relaksu między dłuższymi rozgrywkami innych gier.

Warto, czy nie warto?

Unanimo jest bardzo miłym zaskoczeniem. Nie wymaga prawie w ogóle żadnego czasu na naukę. Zasady są proste i jasne. Gra jest szybka i przyjemna, dając kupę śmiechu i radości. Myślę, że najlepiej sprawdzi się w gronie przyjaciół lub rodziny. Zmusza także trochę do wysilenia szarych komórek i jednak pobawienia się w telepatę. Na minus niestety trzeba zaznaczyć, że w końcu się znudzi. Myślę, że kart motywów mogło być więcej, co zwiększyłoby regrywalność gry. Mimo to, polecam Unanimo każdemu, kto szuka czegoś łatwego, co zapewni dużo śmiechu, a jednocześnie nie będzie nikogo zawstydzać. Chociaż ja i moi znajomi lubimy planszówki, nad którymi siedzi się godzinami i nieraz kłóci, jesteśmy tą grą zachwyceni i na pewno często będziemy po nią sięgać dla relaksu i dobrej zabawy w towarzystwie.

Unanimo

Premiera gry: 14 grudzień 2016
Gatunek gry: karciana
Wydawca: Rebel
Liczba graczy: 3-10 osób
Czas gry: ok. 30 minut
Dopuszczalny wiek graczy: od 10 lat
W pudełku:
  • 54 karty
  • notatnik
  • 4 ołówki
  • instrukcja
Cena sugerowana producenta: 59,95


blog comments powered by Disqus