Recenzja gry "Tajniacy: Duet"

Autor: Artur Sobala
Korekta: Marta Kononienko
25 stycznia 2018

Domyśl się!

Kalambury są dość popularną rozrywką, która tak naprawdę nie wymaga rekwizytów, jednak dlaczego by nie ubarwić znanej zabawy? W planszówkowym świecie króluje wariacja zaproponowana przez Vlaadę Chvatila – Tajniacy. Jeśli uwielbialiście program Kalambury (1996 r.) prowadzony przez Wojciecha Malajkata, a domyślanie się idzie Wam doskonale, to koniecznie sprawdźcie Tajniaków: Duet.

„Ja Grab, ja Grab!”

Tajniacy są popularną grą, wymagającą odgadywania haseł. Duet jest przeznaczony głównie dla dwóch osób, a gracze wcielają się w role tajniaków, którzy muszą nawiązać kontakt z agentami, uważając natomiast na zabójców. Pod tą otoczką fabularną kryje się nic innego jak udzielanie podpowiedzi w taki sposób, aby współgracz odgadł wszystkie hasła.

„To ja, Leclerc!”

Zawartość pozornie robi słabe pierwsze wrażenie, ponieważ pudełko nie jest wypełnione po brzegi zróżnicowanymi elementami. Jednak po przyjrzeniu się liczbom, można być usatysfakcjonowanym – dwieście dwustronnych kart ze słowami oraz sto kart kluczy to coś, co ucieszy każdego właściciela gry. Złudzenie, że w opakowaniu sporo miejsca zajmuje powietrze, sprawia między innymi fakt, że karty ze słowami są bardzo małego formatu. Jest to niezwykle przydatne, ponieważ to z nich tworzy się planszę 5x5 kart, a ich większy rozmiar sprawiłby, że trudno byłoby je objąć wzrokiem. Ten aspekt należy do istotnych, bo większość rozgrywki opiera się na wpatrywaniu w słowa. Właściwe zaprojektowanie kart było nie bez znaczenia, dlatego zarówno ich wielkość, jak i wygląd śmiało można uznać za idealne.

Do komponentów należą także kartonowe znaczniki czasu oraz karty agentów, które są solidne, a ich oprawa graficzna pasuje do klimatu gry. Piętnaście kart misji to nie lada urozmaicenie, bo nie dość, że idealnie wpasowują się w podłoże fabularne gry i nie ma się wrażenia, iż doczepiono je na siłę, to na dodatek (a raczej – przede wszystkim) bardzo urozmaicają grę. Są to kartki, po których można pisać, dlatego też dołączono je w kilkunastu egzemplarzach, ale skserowanie ich i przez to zwiększenie żywotności na pewno nie będzie problemem.

Instrukcja liczy dwanaście stron formatu A5, a więc nie ma zbyt wiele do czytania, zwłaszcza że jest w niej sporo przykładów. Twórcy starali się jak najlepiej wytłumaczyć, jakie zagrania są dozwolone i wyszło im to wyśmienicie, bo podczas zabawy nie powinny pojawić się żadne wątpliwości.

„Proszę Cię, zacznij mówić...”

Szykując się do rozgrywki, należy wyłożyć dwadzieścia pięć kart ze słowami w taki sposób, aby utworzyć kwadrat 5x5. Następnie losuje się kartę klucza i umieszcza w podstawce, pamiętając, że jeden gracz może zobaczyć tylko jedną stronę karty – tę, która przez cały czas będzie skierowana w jego stronę. W ten sposób widzi, jakie hasła musi odgadnąć jego partner (zaznaczono je na kluczu w kolorze zielonym). Ponadto klucz przedstawia trzy czarne kratki. Są to zabójcy i wskazanie ich kończy grę.

W Tajniakach: Duecie należy podpowiadać współgraczowi w taki sposób, aby odgadł słowa, które są zaznaczone na zielono. Dla przykładu – na moim kluczu w kolorze zielonym oznaczono między innymi następujące kartoniki:
- w pierwszej kolumnie, drugi od góry
- w pierwszej kolumnie, piąty od góry
- w drugiej kolumnie, pierwszy od góry

Są to słowa: Kruk, Chomik i Gatunek. Moim zadaniem jest wymyślenie takiej podpowiedzi, aby druga osoba odgadła te hasła, czyli na przykład zasugerowanie – Zwierzę: 3. Oznacza to, że na planszy znajdują się trzy słowa związane z hasłem „Zwierzę”. Na pierwszy rzut oka wydaje się to łatwe, ale może się zdarzyć, że jedno z powyższych haseł nie będzie zielone, lecz czarne. Wtedy trzeba podpowiedzieć tak, aby drugi tajniak nie trafił w zabójcę.

Oprócz zielonych i czarnych pól są także beżowe, oznaczające niewinnych obserwatorów. Trafienie ich kończy turę. Zazwyczaj gra składa się z dziewięciu tur, dlatego przedwczesny koniec zgadywania może pokrzyżować plany. Niezwykle istotne jest umiejętne naprowadzanie, aby odgadnięto jak najwięcej słów w jednej turze. Łącznie agenci muszą odnaleźć piętnaście słów (po dziewięć na każdej stronie klucza), co idealnie rozrysowano w instrukcji. Trzy słowa pokrywają się z kluczem towarzysza.

„Słuchajcie uważnie, bo nie będę powtarzać.”

W grze jest czterysta słów, dlatego regrywalność jest na bardzo wysokim poziomie, ale też szczęście bądź pech sprawią, że rozgrywka będzie łatwa lub trudna. Czasem bardzo trudno jest wymyślić jakąś podpowiedź, bo istotne jest nie tylko unikanie zabójcy, ale także to, że współgracz może mieć zupełnie inne skojarzenia. Przez to ważny staje się dobór osoby do zabawy. Ponadto problem z wymyślaniem lub odgadywaniem słów może rodzić przestoje. Zwłaszcza że tak olbrzymia różnorodność haseł sprawia, iż ich wachlarz jest ogromny. Od Garbusa do Melonika.

Mapy misji są świetnym urozmaiceniem i sposobem na podwyższenie poziomu trudności, ponieważ, podróżując po świecie, należy w różnych punktach odgadnąć określoną ilość słów, mając do wykorzystania tylko pewien zasób błędów.

Duet jest przede wszystkim grą dla dwojga, jednak dopuszczalna jest zabawa także w większym gronie. Wtedy należy podzielić się na dwie grupy i wspólnie wymyślać podpowiedzi oraz odgadywać hasła. Burza mózgów zawsze jest korzystna, lecz w tym przypadku trzeba uważać, aby nie zdradzić umiejscowienia agentów, przez co twórcy zalecają na przykład naradzanie się w innym pomieszczeniu. Może to być kłopotliwe i najprzyjemniejszą rozgrywkę zapewnia jednak wariant dwuosobowy.

Gra zdecydowanie jest warta swej ceny. Zwłaszcza gdy zna się już Tajniaków i ma ich inną wersję. Wtedy śmiało można mieszać karty ze słowami, powiększając różnorodność talii. Jest to także świetna alternatywa, kiedy ma się ochotę zgadywać, a grono jest jedynie dwuosobowe. Regrywalność stoi na bardzo wysokim poziomie, dlatego gra posłuży naprawdę długo, zwłaszcza że w dłoniach nie trzyma się żadnych kart, a więc zawartość nie ulegnie zniszczeniu przez długi czas.

Tajniacy: Duet

Premiera gry: 21 listopad 2017
Gatunek gry: towarzyska
Wydawca: Rebel
Liczba graczy: 2 osoby
Czas gry: ok. 15 minut
Dopuszczalny wiek graczy: od 14 lat
Cena sugerowana producenta: 64,95


blog comments powered by Disqus