Recenzja gry "Ostatnia wola"

Autor: Gruszmen
Korekta: Ta Aina
27 sierpnia 2012

"Odszedł od nas wuj Stefan... Hurra!

Oto pojawiła się szansa na łatwe wzbogacenie! Co prawda, nigdy wuja nie znałeś, ale słyszałeś różne opowieści na jego temat.

Był jednym z tych milionerów, którzy dorobili się majątku w czasach rozkwitu wiktoriańskiej Anglii. Był także samotnikiem, zbyt zaabsorbowanym robieniem interesów, aby zawiązywać jakiekolwiek bliższe relacje.

Na łożu śmierci spojrzał w swą przeszłość a potem na swój wielki majątek i doszedł do wniosku, iż tak naprawdę nigdy nie miał czasu się nim nacieszyć. Postanowił zatem pozostawić go temu ze swoich krewnych, który z wydawania jego pieniędzy potrafił będzie cieszyć się najbardziej.

W swym testamencie wuj zostawił każdemu z potencjalnych spadkobierców pewną sumkę. Ten, który wyda ją najszybciej otrzyma całą resztę majątku.

Lecz nie myślcie sobie że wydawanie pieniędzy jest łatwą sprawą..."

Tymi słowami rozpoczyna się instrukcja do gry Ostania wola, która właśnie ukazała się w Polsce dzięki wydawnictwu Rebel.pl. Autorem pozycji jest Vladimir Suchoj, a oryginalnym wydawcą gry jest firma Czech Games Edition znana miedzy innymi z wydanych również w Polsce Pupili Podziemi czy Galaxy Truckera. Samo wydawnictwo może już świadczyć o jakości gry (ale nie uprzedzajmy faktów).

Zdecydowałem się przytoczyć obszerny fragment z instrukcji, aby już na wstępie wprowadzić Was w odpowiedni nastrój oraz przybliżyć bardzo nietypową tematykę gry. Zdążyliśmy się już przyzwyczaić, że w większości gier ekonomicznych chodzi (z grubsza) o wybudowanie okazalszego miasta, prężniej prosperującej fabryki czy większego gospodarstwa. W Ostatniej woli ten schemat jest zupełnie postawiony na głowie. Wygrywa ten, kto szybciej pozbędzie się przekazanej puli pieniędzy. Prawda, że oryginalnie?

Co w pudełku?

Po tym krótkim wstępie przejdźmy do „mięska”. Na początek sprawdźmy co możemy znaleźć w pudle z grą. W oczy rzuci nam się cały zestaw plansz: główna plansza – dwustronna i składająca się z 3 modułów oraz 5 plansz graczy. Dzięki modułowej budowie planszy możemy wykorzystać różne zestawy pól dla różnych ilości planszówkowiczów. W Ostatnią wolę grać może od 2 do 5 osób i przy każdym z tych układów gra jest wyrównana i przyjemna. Taki efekt autor osiągnął właśnie dzięki modułowej budowie planszy. Dodatkowo w pudełku można znaleźć masę kart (140 sztuk) oraz zestaw potrzebnych do gry znaczników. Oczywiście skoro tematem przewodnim jest wydawanie pieniędzy nie mogło zabraknąć gadżetów oznaczających walutę – w tej grze są to żetony symbolizujące banknoty.

Jak grać?

Mechanika gry z polega na gospodarowaniu ograniczonymi zasobami (w postaci kart, pomocników, dostępnych akcji). W planszówkowym świecie taki typ planszówki nazywamy "worker placement". Na początku tury każdy z graczy (w kolejności) wybiera czym będzie zajmował się w danej turze. Jednocześnie wybierając cały zestaw: kolejność, liczbę nowych kart, liczbę pomocników oraz liczbę możliwych do wykonania akcji. Ta czynność nazywana jest planowaniem dnia. Kolejną fazą w turze są sprawy do załatwienia. W tym etapie gracze mogą wysłać wylicytowanych wcześniej pomocników do wykonania dodatkowych czynności takich jak: pobranie dodatkowych kart, rozbudowanie planszy gracza, zrobienie małego zamieszania na rynku nieruchomości lub wizyta w operze (oczywiście celem przepuszczenia dodatkowych pieniędzy). Trzecia faza jest najważniejsza z perspektywy wydawania pieniędzy, a zatem naszego głównego celu. W tej fazie możemy wykonać taką ilość akcji, jaką wylicytowaliśmy podczas planowania dnia. Ten moment to creme de la creme Ostatniej woli. Przepuszczamy pieniądze. Możemy to robić za pomocą kart zdobytych we wcześniejszych fazach gry. Gramy na rynku nieruchomości kupując drogie budynki i czekając aż popadną w ruinę, chodzimy na wystawne obiady (czasami nawet zabieramy na nie swojego psa), wybieramy się w rejsy (oczywiście ze świtą) czy do teatru. Dodatkowo możemy liczyć na pomoc przyjaciół w wydawaniu pieniędzy (a jakże!). Utrzymywanie przyjaciela ze szkoły czy starego znajomego może być nie lada wyzwaniem.

Po każdej z tur każdy z grających powinien być co najmniej trochę uboższy, a w idealnej sytuacji powinien zbankrutować.

Ostatnia wola to niewątpliwie gra ekonomiczna, jednak inna od wszystkich w jakie dotychczas miałem przyjemność grać. Nie wiem czy to tylko sugestia „odwrotnego” mechanizmu czy tak było naprawdę. Jakby jednak nie było gra dostarcza dużo dobrej zabawy. Jej niewątpliwą zaletą, jest fakt że jest doskonale skalowalna – to zasługa planszy o której pisałem wcześniej. Doskonały balans zapewnia wyrównaną rozgrywkę zarówno we dwoje jak i w pięcioosobowym gronie. W odróżnieniu od niektórych gier ekonomicznych Ostatnią wolę charakteryzuje prostota zasad. Gdy już się przegryziecie przez instrukcję wytłumaczenie reguł nowym graczom nie powinno przekroczyć 10 minut. Rozgrywka jest przyjemna i dość szybka. Wprawni gracze nie powinni spędzać nad planszą dłużej niż 60 minut. To pozwala w ciągu jednego wieczora rozegrać kilka partii, aby przetestować różne strategie trwonienia wujkowego majątku. Niektórym grającym może przeszkadzać fakt, że każdy z graczy gra niejako „u siebie”. Wprawdzie siedzimy przy jednym stole i gramy w tą samą grę, ale mamy bardzo ograniczony wpływ na działania przeciwników. Możemy co najwyżej podbierać upatrzone przez kogoś kary lub próbować ubiec przeciwników w licytacji o korzystniejsze zaplanowanie dnia. Niestety to niewiele. Uważam, że gra jest warta polecenia, a każdy, kto lubi ekonomiczne planszówki powinien przynajmniej spróbować efektywnego wydawania pieniędzy. Chociażby dla odmiany.

Dziękujemy wydawnictwu Rebel.pl za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.

Ocena ogólna: 9/10

Zalety:

+ Postawienie świata ekonomicznych planszówek na głowie – bardzo ciekawy pomysł fabularny

+ doskonała skalowalność gry

Wady:

- ograniczone możliwości utrudniania innym graczom marszu w drodze do bankructwa

Ostania Wola

Premiera gry: 1 sierpień 2012
Gatunek gry: ekonomiczna
Wydawca: Rebel
Liczba graczy: 2-5 osób
Czas gry: 45 min. - 75 min.
Dopuszczalny wiek graczy: 11+
Cena sugerowana producenta: 119,95


blog comments powered by Disqus