Mól Szachrajek - recenzja gry

Autor: Mateusz Gołaszewski
Korekta: Tomasz "Gambit" Dobosz
17 sierpnia 2013

Mól szachrajek to prosta i szybka karcianka wydana niedawno przez G3, jako jedna z sześciu z nowej „zrobaczałej” serii tego wydawnictwa. Od pozostałych tytułów nie tylko z tej serii różni się jednak tym, że oszukiwanie jest w niej jak najbardziej dozwolone.

W malutkim pudełeczku od Mola szachrajka znalazło się miejsce na talię kart oraz instrukcję. Wszystko jest dobrze wykonane, a grafiki Rolfa Vogta są świetne, utrzymane w humorystycznym stylu.

Na kartach widnieją cyfry od 1 do 5. Są wśród nich zwykłe karty liczbowe, karty Mola szachrajka oraz specjalne, które mają różne działania. Na początku wybieramy gracza, który będzie Strażnikiem. Jego zadaniem będzie wyłapywać oszustwa innych graczy. Następnie każdy dostaje po 8 kart, natomiast ich resztę kładziemy na środek i odkrywamy pierwszą. Jej numer wyznacza jaką następną kartę będzie można zagrać. Zagrana karta musi być o jeden numer wyższa lub niższa od poprzedniej. jeśli któryś z graczy takowej nie posiada, dociąga dodatkową za stosu.  Co ważne zagrywać można wszystkie karty oprócz Mola szachrajka, którego trzeba się pozbyć oszukując, czyli np. chowając w rękawie czy zrzucić na podłogę.

Jeśli na stole wyląduje jedna z kart specjalnych wywołuje ona dodatkowy efekt. Pająk sprawia, ze gracz, który go zagrał może przekazać dowolnemu przeciwnikowi dwie karty. Gdy na stole pojawia się Komar, wszyscy starają się go uderzyć dłonią. Ostatni, który jej nie dotknął dostaje po jednej karcie od każdego gracza. Na Karalucha wszyscy kładą kartę o tej samej wartości liczbowej jak on sam. Tylko karta najszybszego gracza może pozostać na stosie kart odrzuconych, pozostałe wracają do graczy. Ostatnią z kart specjalnych jest mrówka. Dzięki niej wszyscy, oprócz gracza zagrywającego, biorą po jednej karcie ze stosu dobierania.

Jak wcześniej wspomniałem Mola szachrajka można się pozbyć jedynie oszukując w dowolny sposób. Jednak nie można dać się przy tym złapać przez Strażnika (on traktuje kartę Mola szachrajka jako zwykłą kartę liczbową). Jeśli uda mu się kogoś złapać, wtedy oszust zabiera na rękę kartę, której chciał się nielegalnie pozbyć, otrzymuje jedną dodatkową z ręki Strażnika i staje się od tego czasu nowym pilnującym.

Gra trwa tyle rund (rozdań) ilu jest graczy. Koniec rundy następuje wtedy, gdy jeden z graczy pozbędzie się wszystkich kart. Po tym czasie naliczane są karne punkty. Karta liczbowa to -1 punkt, specjalna -5, a Mól szachrajek to aż 10 punktów karnych. Ten kto nazbiera najmniej punktów karnych przez wszystkie rundy, wygrywa.

Mól szachrajek to naprawdę świetna karcianka imprezowa. Wywołuje pozytywne emocje i zapewnia masę zabawy. W niektórych przypadkach też skłania do zastanowienia i bardziej taktycznych zagrań. Polecam sprawdzić Mola szachrajka wszystkim , którzy lubią szybkie nieskomplikowane gry karciane, które sprawdzą się na imprezy, ale też w gronie rodzinnym. Ponadto pozycja Emely i Lukasa Brand świetnie sprawdzi się jako gra dla dzieci. Ta jedna talia kart może dostarczyć naprawdę dużo dobrej zabawy.

Ocena 9/10

Mól Szachrajek

Gatunek gry: karciana
Wydawca: G3
Liczba graczy: 3-5 osób
Czas gry: ok. 25 minut
Dopuszczalny wiek graczy: 7+
W pudełku:
  • 72 karty
  • instrukcja


blog comments powered by Disqus