Recenzja gry planszowej "Młodzi Czarodzieje"

Autor: Oldboy
Korekta: Marta Kononienko
25 grudnia 2017

Harry Potter też uciekał ze szkoły…

Jednym z czynników decydujących o sukcesie gry jest dobrze pomyślane tło. Nie wystarczą przyjazne dla użytkownika i przejrzyste zasady oraz wciągająca rozgrywka, jeśli są zawieszone w próżni fabularnej. Z drugiej strony odpowiednie wykorzystanie popularnej marki potrafi sprzedać nawet słabą bądź też – kolejny raz – starą grę. Stąd pojawiające się co chwila „nowe wersje” Chińczyka, Monopoly, warcabów czy Memory, osadzonych w światach znanych filmów, kreskówek lub książek. Fabularna otoczka jest szczególnie istotna w grach dla dzieci i młodzieży, o czym doskonale wiedzą autorzy gry Młodzi Czarodzieje.

Witajcie w szkole czarodziejów

Jest to gra dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Gracze muszą doprowadzić małych magików-wagarowiczów do szkoły zanim złapie ich ścigający duch strażniczy. Materiałem bazowym dla zasad gry jest schemat znany z popularnej na całym świecie zabawy Memory, a więc zapamiętanie położenia odkrywanych po kolei symboli. Jest to jedynie punkt wyjściowy, reguły są bowiem o wiele bardziej rozbudowane, a gracze muszą ze sobą współpracować i wspólnie planować strategię. Projektanci gry to Lukas Zach i Michael Palm – twórcy z uznanego głównie na rynku niemieckim, ale też europejskim, studia Ludo Creatix. W Polsce grę wydał Egmont w serii dla dzieci „Zagraj ze mną”.

Kolory magii

Seria ta znana jest z wysokiej jakości produktów i tak jest również w tym przypadku. Kolorowe, kartonowe pudełko skrywa składaną planszę z grubej tektury, której istotnym elementem jest przestrzenna makieta szkoły magii ze schodami. Tak samo solidnie prezentują się używane w grze żetony drzew, mikstur i zaklęć oraz zegara. Efektownie wyglądają również kolorowe, drewniane pionki, zwłaszcza duży duszek, oraz kości, które także wykonano z pomalowanego drewna. Instrukcja jest czytelna i jasna, wzbogacona o zdjęcia oraz obrazki ułatwiające zrozumienie zasad i uzupełniające klimat rozgrywki. Za sugestywne ilustracje odpowiada Anne Pätzke – jej grafiki powinien rozpoznać każdy fan Carcassonne.

Wśród nocnej ciemnicy błyskają świetliki

Gracze mają na celu doprowadzenie małych czarodziejów, którzy wymknęli się na nocny rynek z magicznymi artefaktami, z powrotem do szkoły. Nie jest to łatwe, gdyż droga prowadzi przez ciemny las, a po piętach depcze magikom duszek – szkolny strażnik. Odnaleźć drogę pomagają młodym adeptom magii świetliki. Są to symbole umieszczone na kościach i kafelkach ułożonych na planszy rewersem do góry tak, iż są niewidoczne. Aby poruszyć swój pionek, gracz rzuca trzema kostkami, następnie odkrywa po kolei trzy rozłożone na planszy żetony drzew i szuka na ich awersie wylosowanych wcześniej symboli. Jeśli znajdzie właściwy, zyskuje możliwość ruchu o jedno pole za każdy trafiony. Odkrycie symbolu nie pokrywającego się z wylosowanymi przerywa kolejkę – gracz przesuwa pionek o tyle pól, ile zgodnych symboli wcześniej znalazł. Zakrywa odwrócone żetony i przekazuje kości kolejnemu graczowi. Na końcu tury porusza się duszkiem – o tyle pól, ile jest strzałek na polu planszy, na którym stoi. Jeśli duszek dogoni którykolwiek z pionków graczy, wszyscy przegrywają. Wygraną zapewnia jedynie dotarcie wszystkich adeptów do szkoły magii. Aby osiągnąć ten cel, muszą ze sobą współpracować podpowiadając i pomagając sobie nawzajem przy odkrywaniu świetlików. Wspólnie też decydują o użyciu dostępnych w grze pomocy w postaci magicznych mikstur, pozwalających natychmiast przesunąć dowolny pionek czarodzieja o jedno pole, i zaklęć, umożliwiających powtórzenie niewygodnego rzutu kośćmi. Strategia użycia przedmiotów jest o tyle istotna, że zarówno na kościach, jak i wśród żetonów znajdują się symbole powodujące ruch ducha.
Od ilości zastosowanych w rozgrywce żetonów zaklęć i mikstur zależy stopień trudności gry.

Ile kosztują artefakty na nocnym rynku?

Młodzi czarodzieje to wydatek około stu złotych, ale będą to dobrze zainwestowane pieniądze. Gra szybko się nie znudzi, gdyż każda rozgrywka przebiega inaczej. Dodatkowo można też zmieniać poziom trudności, by wraz z „ograniem” nie straciła atrakcyjności. Dzieci spędzą przy niej czas kreatywnie i twórczo, ponieważ planszówka ta zmusza je do myślenia. Natomiast wysoka jakość wykonania gwarantuje, że będzie nam służyć przez długi czas.

To tylko taka magia

Gra wydaje się prosta i łatwa, ale to tylko pozory. Na początku rozgrywki gracze maja przewagę kilku pól nad duszkiem, ale szybko się ona zmniejsza zanim odkryją i zapamiętają położenie części świetlików. Później nie jest wcale łatwiej, gdyż plansza jest tak zaprojektowana, że im dalej gracze docierają, znając już ułożenie kafli z symbolami, tym więcej pól pokonuje w kolejce duch! Kluczowym elementem rozgrywki jest współpraca w grupie – pomoc w odnajdywaniu zapamiętanych symboli oraz planowanie posunięć i strategii rozgrywki. Decyzje o zastosowaniu wsparcia podejmowane są wspólnie, a zbyt pochopne używanie mikstur i zaklęć może sprawić, że zabraknie ich, kiedy będą naprawdę potrzebne. Dodatkowo na finiszu, gdy pionek staje na polu schodów, gracz jest już zdany tylko na siebie – nie może korzystać z pomocy innych ani im podpowiadać, więc liczy się tylko własna pamięć! Najistotniejszą częścią gry jest praca zespołowa. Wygrywają i przegrywają wszyscy. Nie oznacza to, że gra pozbawiona jest elementu rywalizacji. Gwarantują go zasady i konstrukcja rozgrywki.

Marsz do szkoły!

Szczerze polecam grę Młodzi Czarodzieje – zmusza umysł do zdrowego, kreatywnego wysiłku, ćwicząc pamięć i koncentrację, a także rozwijając umiejętność strategicznego planowania i współdziałania w dążeniu do wspólnego celu. Zróżnicowanie poziomu trudności sprawi radość użytkownikom w różnym wieku, a świetna szata graficzna, wysoka jakość wykonania i zastosowanie przestrzennych elementów cieszą oko i wzbogacają fabułę rozgrywki.

Młodzi Czarodzieje

Premiera gry: 27 wrzesień 2017
Gatunek gry: dla dzieci
Wydawca: Egmont Polska
Liczba graczy: 3-5 osób
Czas gry: ok. 20 - 30 minut
Dopuszczalny wiek graczy: od 6 lat
W pudełku:
  • 1 plansza
  • 1 szkoła magii
  • 6 pionków graczy
  • 1 duszek
  • 3 kostki
  • 1 znacznik zegara
  • 18 kafelków drzew
  • 3 magiczne mikstury
  • 3 zaklęcia kości
  • instrukcja
Cena sugerowana producenta: 109,90


blog comments powered by Disqus