Hanafuda (Trefl)

okładka
Gatunek gry: karciana
Wydawca: Trefl
Oryginalna strona gry: http://www.trefl.krakow.pl/hanafuda

Po kilkuletniej przerwie japońska gra karciana powraca na polski rynek! Jej pierwszym polskim wydawcą było Hanami, ale nowa edycja ukazuje się dzięki krakowskiej Fabryce Kart Trefl.

Przez pewien czas korzystanie z japońskich kart Hanafuda było zabronione przez szogunat. Hanafuda była w Japonii towarem nielegalnym, ale... poszukiwanym. Zainteresowany nabywca wchodząc do sklepu, w którym można było dostać karty "spod lady", dotykał swojego nosa, aby dać znać sprzedawcy, jaki produkt go interesuje. Nazwa Hanafuda oznacza bowiem „karty kwiatów” lub też „karty nosa” (fonetycznie "hana" to po japońsku kwiat lub nos).  Zakaz korzystania z Hanafudy przestał obowiązywać w Japonii w 1868 roku.

Po premierze na 19. Międzynarodowych Targach Książki w Krakowie, Hanafuda trafia do polskich sklepów. Do jej zdobycia nie będą potrzebne szyfry i kalambury.

Hanafuda z Kraju Kwitnącej Wiśni - piękne karty japońskie

Hanafuda to tradycyjne japońskie karty do gry. Inspiracją do ich stworzenia były karty przywiezione w XVI wieku do Kraju Kwitnącej Wiśni przez... Portugalczyków.

Struktura Hanafudy zupełnie nie przypomina europejskich talli, nie występują w niej liczby ani oznaczenia takie jak serce, karo, trefl czy pik. To piękna, kunsztownie i elegancko wykonana gra, opierająca się na innej symbolice - 48 kart Hanafudy odwzorowuje 12 kalendarzowych miesięcy. Każdemu z nich przyporządkowany jest obraz kwiatu (dosłowne tłumaczenie nazwy to „karty kwiatów”).

Ciekawostki:

Nazwa Hanafuda jest kalamburem. Może znaczyć „karty kwiatów” lub też „karty nosa” (fonetycznie hana to po japońsku kwiat lub nos). Etymologia związana jest z procedurą nabywania nielegalnego towaru: przez pewien czas karty były zabronione przez rząd, można było wejść do sklepu sprzedającego karty „spod lady” i dotknąć swego nosa, aby wskazać, jaki produkt interesował nabywcę. W ten sposób tłumaczy się również często spotykany na taliach motyw goblinów Tengu, które w japońskiej kulturze posiadają bardzo długie nosy.

*  *  *

W XVI wieku portugalscy marynarze odkryli Archipelag Japoński. Kraj Kwitnącej Wiśni stał się szybko popularnym celem wypraw kupieckich. Dla zabicia czasu marynarze grali w karty. W ten sposób talia dotarła do Japonii, gdzie wzbudziła zainteresowanie miejscowej ludności.

*  *  *

Według historyków to święty Franciszek Ksawery zaprezentował Japończykom hiszpańską grę hombre w 1549 roku. Karty nazwano karuta (od portugalskiego słowa carta).

*  *  *

Szogunat w XVI wieku zakazał gry w karty, uznając je za rozrywkę niebezpieczną, nabierającą znamion hazardu. Na wiele sposobów próbowano obejść prawo np. zmieniano wygląd kart, dodając symbole utrzymane w estetyce chińskiej i japońskiej (chińscy wojownicy, broń, zbroje, smoki). Przez następne dwa wieki trwała „zabawa w kotka i myszkę”: władze zabraniały używania kolejnych wersji kart, a niestrudzona społeczność szulerska wciąż wymyślała nowe wzory. Wraz z otwarciem się Japonii na kulturę zachodnią, zrozumiano, że walka z kartami nie ma większego sensu i w 1868 roku zdjęto zakaz ich używania. Hanafuda odzyskała popularność.

*  *  *

Talią Hanafuda można grać w wiele różnych gier.

*  *  *

W 1889 roku ruszyła legalna produkcja pierwszych talii Hanafudy. Inicjatywę wykazała firma Nintendo – ta sama, która wiele lat później stała się potentatem w branży gier wideo.Także i dzisiaj Nintendo zajmuje się produkcją talii Hanafudy, często wydając edycje specjalne, jak np. talię popkulturową z postaciami ze swoich gier czy bohaterami z filmów animowanych Disneya.

*  *  *

Na początku XX wieku Hanafuda zaczęła zyskiwać na popularności, co zawdzięcza w dużej mierze mafii japońskiej, Yakuzie, której członkowie tatuowali sobie ciała wzorami z talii, a samą grę wykorzystywali do uprawiania hazardu. Nazwa „Yakuza” wywodzi się zresztą z Hanafudy. Ya-ku-za (osiem-dziewięć-trzy) w Oicho-Kabu, grze przypominającej europejski bakarat, to najgorszy układ na ręce. Obecnie tradycja gry talią Hanafudy jest kultywowana nie tylko w Japonii, ale również w Południowej Korei i na Hawajach, gdzie powstały odrębne gry oparte o klasyczną talię.


Liczba graczy: 2-6 osób
Czas gry: 15-60 minut
Dopuszczalny wiek graczy: 8+
W pudełku:
  • 48 kart
  • instrukcja
Cena sugerowana producenta: 39 zł