Recenzja gry karcianej "Fluxx"

Autor: Paweł Olejniczak
18 lutego 2016

Na świecie istnieją gry z prostymi zasadami i takie, których podręcznik ma więcej niż sto stron. Jest jednak tylko jedna gra, której wszystkie zasady można streścić w zdaniu: "dobierz jedną kartę i zagraj jedną kartę". Witajcie w świecie Fluxxa, gry karcianej o ciągle zmieniających się zasadach.

Jak to działa? Bardzo prosto - naprawdę wystarczy dobrać jedną kartę i jedną zagrać na stół. Karty dzielą się na kilka rodzajów - Akcje, Nowe Zasady, Fanty i Cele. Na samym początku nikt nie może zostać zwycięzcą, gdyż nie ma na stole żadnego Celu. Dopiero kiedy któryś z graczy zagra taką kartę, umożliwia zakończenie rozgrywki. Cel obowiązuje wszystkich uczestników i kiedy następna osoba umieści na stole kolejny, poprzedni wędruje na stos kart odrzuconych. Aby wykonać zadanie z reguły należy zebrać dwa konkretne Fanty (choć zdarzają się pojedyncze inne zadania). Fanty zagrywa się przed sobą i z reguły można gromadzić ich ile tylko się chce (chyba, że nowa Zasada to zmieni). Jeśli któryś z uczestników posiada dwa konkretne, wymagane przez Cel fanty (lub spełnia inne zadanie na nim podane), automatycznie i momentalnie wygrywa grę. Trzecim rodzajem kart są Nowe Zasady. Zagrywa się je na środek stołu i od momentu pojawenia się, zaczynają obowiązywać. Jeśli Nowa Zasada jest sprzeczna z którąś z obecnie znajdujących się na stole, poprzednią wyrzuca się na stos kart odrzuconych. Mogą one wprowadzać nowe ograniczenia, ale również nowe możliwości graczom. Zwiększają lub ograniczają ilość kart dobieranych, lub zagrywanych co turę, narzucają limit Fantów czy ilości kart na ręce. Jest ich wiele i każda w jakiś sposób modyfikuje grę, dzięki czemu każda rozgrywka będzie inna. Na koniec zostają Akcje - są one jednorazowego użytku i sprawiają, że uczestnik wykonuje jakąś czynność - np. dobiera trzy karty i zagrywa jedną z nich, losuje i zabiera z czyjejś ręki dowolną kartę, albo wyrzuca czyjś Fant z gry. I to właściwie cały Fluxx. Nie ma więcej zasad. Wszystko tworzone jest przez uczestników zabawy, zgodnie z dobieranymi kartami.

Fluxx to niesamowicie szybka, dynamiczna i urocza w swojej prostocie gra, idealna na każde spotkanie ze znajomymi. Zapewnia od kilku minut do pół godziny rozrywki dla maksymalnie sześciu osób. Jej niewątpliwą zaletą jest fakt, że nawet niewtajemniczeni w świat planszówek i karcianek mogą bez problemu wdrożyć się w jej świat i bez oporów cieszyć się zabawą. Jedyny problem w trakcie rozgrywki może następić wtedy, kiedy dojdzie do sytuacji niemal patowej, kiedy przez pół godziny uczestnicy nieustannie czyszczą stół z Zasad i Fantów, przez co nie można wyłonić zwycięzcy. Po dłuższym czasie prostota zasad będąca zaletą, staje się wadą, gdyż sprawia, że nawet zmiany zasad nie zabijają monotonii. Co prawda taka sytuacja pojawia się niezwykle rzadko i raczej w wyjątkowych przypadkach, więc można umieścić ją w pudełku z naklejką "błąd statystyczny".

Niewielkie rozmiary pozwalają zabrać Fluxx niemal wszędzie. Co prawda twórcy nie przewidzieli, że w takich warunkach karty dość szybko się niszczą i warto je zabezpieczyć foliami ochronnymi, przez co pudełko nie ma szans ich pomieścić. Dlatego kupując grę, trzeba przygotować się na myśl, że należy od razu poszukać opakowania zastępczego. Oprawę graficzną można określić co najwyżej minimalistyczną, ale dla tego typu gry trudno wymagać czegoś innego. Wszelkiego rodzaju ozdobniki mogłyby zakłócić rozgrywkę i czytelność elementów.

Na pochwałę zasługuje również dowcipnie napisana, ale jednocześnie bardzo przejrzysta instrkcja. Można ją bez trudu zrozumieć, ale również można czasami wybuchnąć śmiechem dzięki sposobowi, w jaki została napisana.

W efekcie Fluxx jest całkiem niezłą pozycją dla fanów gier imprezowych, którzy lubią spędzić czas na niezobowizującej zabawie ze znajomymi. Szybkość rozgrywki i stale zmieniające się warunki, na które należy szybko reagować sprawiają, że pomijając wyjątkowe przypadki, trudno się z Fluxxem nudzić. Zaletę stanowi również fakt, że opisywana, podstawowa wersja jest w pełni kompatybilna z wydanymi w tym samym czasie Fluxx: Zombie oraz Fluxx: Cthulhu, samodzielnymi grami, które jednak mogą swobodnie się ze sobą łączyć i stanowić również dodatki do podstawowej wersji.

Ocena: 7/10

Zalety:

- Prostota zasad
- Szybkość rozgrywki
- Dowcip
- Małe rozmiary

Wady:

- Lekko wygórowana cena
- Ciasne opakowanie

Fluxx

Premiera gry: 30 październik 2015
Gatunek gry: karciana
Wydawca: Black Monk Games
Liczba graczy: 2-6 osób
Czas gry: 5-30 min.
Dopuszczalny wiek graczy: 8+
W pudełku:
  • 30 Kart Celu
  • 19 Kart Fantów
  • 23 Karty Akcji
  • 27 Kart Nowych Zasad
  • 1 Karta Zasady Podstawowej
  • 3 Karty Pomocy
  • 2 Karty Bonusowe do Cthuhlu oraz Zombie FLUXXa
  • 5 pustych kart (Akcja, Fant, Nowa Zasada, Cel i Cel)
  • Instrukcja
Cena sugerowana producenta: 59,95 zł


blog comments powered by Disqus