Recenzja gry "Carcassonne: Karczmy i Katedry"

Autor: Tomasz "Gambit" Dobosz
26 sierpnia 2007

Jeśli ktoś zaczyna narzekać, że zna Carcassonne na wylot i żadna rozgrywka mu nie straszna, bo ma taktykę na wszystko, to może czas sięgnąć po coś co zmieni podejście do układania tych milutkich klocków.

Kiedy okazało się, że Carcassonne zdobyło uznanie wśród graczy i poważne nagrody planszówkowego świata, zaczęto myśleć co by tu można zrobić, żeby jeszcze zarobić. Odpowiedź była jasna od początku. Stworzyć dodatek.

Pierwszym dodatkiem jest Carcassonne: Karczmy i Katedry. Nie wywraca on gry do góry nogami, a jedynie dodaje kilka elementów, które mogą graczom poważnie zaszkodzić, lub też niesamowicie ich wspomóc.

Zacznę jednak od spraw mniej rewolucyjnych niż nowe zasady. Dodatek oferuje dwa miłe wspomagacze dla graczy. Pierwszym są żetoniki oznaczające, czy dany gracz przekroczył już na torze punktów granicę 50 lub 100 punktów. Eliminuje to konieczność pamiętania ile kto zrobił już okrążeń na tej ścieżce. Drugim „wspomagaczem” jest komplet pionków dla szóstego gracza w gustownym szarym kolorze.

Jeśli jestem przy pionkach, to gracze dostają nowy marker do ustawiania na planszy. Jest to ludzik podobny do tych z podstawki, jednak nieco większy. Wyłożony na planszę liczy się jako dwa zwykłe ludziki w momentach, gdy gracze liczą wystawione markery, aby zdecydować kto kontroluje dany obszar. Jego wystawienie nie powoduje wprowadzenia mnożników w punktacji za dany teren. To tylko dodatkowa siła w walce o kontrolę.

Sercem dodatku są dwa nowe elementy, które można znaleźć na klockach. Pierwszym jest Katedra, drugim Karczma nad jeziorem. Oba te elementy mogą zostać użyte przez gracza do znacznego podniesienia wartości kontrolowanego przez siebie terenu, ale również do pozbawienia przeciwnika punktów na końcu rozgrywki.

Katedra jest elementem wstawianym do miasta. Gdy miasto w którym znajduje się przynajmniej jedna katedra zostaje ukończone, jego właściciel otrzymuje za każdy klocek oraz herb po trzy punkty, zamiast standardowych dwóch. Biada jednak gdy miasto z Katedrą nie będzie zamknięte na końcu rozgrywki. W takim nieszczęśliwym przypadku, „właściciele” miasta nie otrzymują z nie żadnych punktów. Jak widać, odpowiednio postawiona Katedra, potrafi napsuć krwi.

Podobnie działa Karczma nad jeziorem, przy czym ten element jest powiązany z drogą. Jeśli przy ukończonej drodze, znajduje się taka Karczma, Właściciel traktu otrzymuje dwa punkty, za każdy klocek. Jednak gdy droga z Karczmą będzie otwarta na końcu gry, żaden punkt nie zasili konta gracza.

Używając tych elementów należy mocno uważać. O ile Karczma jest łatwiejsza w obejściu, bo drogę troszkę łatwiej skończyć, to Katedra częściej działa nie tak, jakbyśmy tego chcieli.

Oczywiście rozszerzenie dorzuca kilkanaście nowych klocków. Nie tylko tych z Katedrami i Karczmami, ale też zwykłych. Choć może nie do końca. Proponowane na nich układy terenu są tak fantazyjne i zakręcone, że układanie krajobrazu zyskuje głębię i trzeba się niekiedy nieźle nakombinować, żeby złożyć coś do kupy.

Wykonanie nie odbiega od wersji podstawowej. Grube i ładne klocki, drewniane figurki. Wszystko wykonane prosto, jednak z dbałością. Albi Polska oczywiście dołożyło ładnie wydrukowaną polską instrukcję do gry, za co brawa.

Carcassonne: Karczmy i Katedry zmienia taktykę gry. Trzeba nauczyć się przewidywać nowe sytuacje i nieco inaczej liczyć swoje siły na układanej planszy. Można go uznać za powiew świeżości, jeśli gracie już długo w podstawkę. Z czystym sumieniem polecam go graczom, którym podstawka przypadła do gustu i chcą dodać sobie nieco smaczku i bardziej pokombinować. Jednak jeśli ktoś nie pokochał Carcassonne, to dodatek na pewno nie zmieni jego zapatrywań na tę grę.

Ocena końcowa: 7/10

Plusy:
+ nowe elementy powodują konieczność zmiany taktyki
+ pozwala grać w 6 osób
+ znaczniki punktacji 50 i 100
+ polska instrukcja

Minusy:
- mało płytek z elementami stosującymi nowe zasady

Dziękujemy wydawnictwu Albi Polska, za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.

Carcassonne: Karczmy i Katedry (edycja polska)

Gatunek gry: strategiczna
Wydawca: Hans im Glueck
Dopuszczalny wiek graczy: od 8 lat
W pudełku:
  • 18 nowych żetonów planszy
  • 6 żetonów punktacji
  • 8 szarych pionków
  • 6 dużych pionków
  • polska instrukcja
Cena sugerowana producenta: 54,95 zł


blog comments powered by Disqus