Recenzja gry "A House Divided" (wyd. III)

Autor: RAJ
16 maja 2007

Hasło „Wojna Secesyjna” jest dobrze znane niemal każdemu. Jest na ten temat mnóstwo książek i filmów i nikogo to nie dziwi. Jest na ten temat również mnóstwo gier planszowych ale żadna z nich nie została wydana w Polsce. Ucieszyłem się więc kiedy dostałem możliwość zapoznania się z grą A House Divided wydawnictwa Phalanx Games.
Warto od razu wspomnieć, że AHD nie jest grą nową – ma ona swoją chlubną historię. Pierwotnie została wydana przez GDW w roku 1981 i była jedną z pierwszych gier o mechanice point-to-point. W roku 1989 jej druga edycja w GDW zdobyła nagrodę Charles S. Roberts Awards. Wreszcie w 2001 roku (a więc w 20 lat po premierze!) Phalanx wydał trzecią edycję. Znajdzie się parę gier, które też miały kilka edycji na przestrzeni 20 - 25 lat. Ale normą jest, że przy kolejnych edycjach wprowadzano bardzo istotne zmiany i poprawki, które zupełnie zmieniały obraz gry. O ewenemencie AHD stanowi fakt, że trzecia edycja różni się od pierwszej zaledwie kilkoma drobnymi zmianami w zasadach! Już sam ten fakt wiele mówi o jej jakości i uniwersalności. I tylko grafika, i wykonanie zostało zmodyfikowane i dostosowane do potrzeb i możliwości chwili obecnej.

Wykonanie A House Divided spełnia wszelkie standardy Phalanxa. Duże, wytrzymałe pudełko, duże żetony, sztywna plansza – wszystko wysokiej jakości i dopracowane graficznie. Jedyne moje zastrzeżenia dotyczą braku „pomocy gracza” czyli kartki z zebranymi tabelkami i skrótami najważniejszych zasad. Wszystkie te ważne informacje zostały zamieszczone na ostatnich stronach trzech części instrukcji i bardzo irytujące jest ich odnajdywanie.

Skoro o instrukcji mowa – zasady zostały podzielone na trzy części - podstawowe, zaawansowane i opcjonalne. Oczywiście można grać tylko według zasad podstawowych ale moim zdaniem nie ma to zupełnie sensu. Można tak zagrać rozgrywkę szkoleniową ale dopiero wprowadzenie wszystkich zasad dodatkowych pokazuje pełne możliwości tej gry.
Same zasady są dość proste, a dzięki temu łatwe do przeczytania i wytłumaczenia. Nie muszę chyba nikomu tłumaczyć jak bardzo ułatwia to znalezienie partnera do rozgrywki!

Gra przedstawi cały przebieg Wojny Secesyjnej na poziomie strategicznym. Dowodzimy w niej hipotetycznymi jednostkami nie mającymi bezpośredniego przełożenia na rzeczywiste dywizje czy korpusy, jeśli jednak będziecie o nich myśleć jak o korpusach to nie odbiegniecie zbytnio od prawdy. Korzystną tego konsekwencją jest stosunkowo nieduża ilość żetonów i bardzo szybkie rozstawienie gry.

Jak już wspominałem – gra wykorzystuje mechanikę point-to-point. Oddziały dzielą się na piechotę i kawalerię i są dalej zróżnicowane z uwagi na poziom wyszkolenia na milicję, weteranów i elitę (crack). Piechota przemieszcza się o jedno pole, chyba, że przemieszcza się koleją lub po rzece – wtedy tak jak kawaleria przemieszcza się o dwa pola. Bardzo ważne jest to, że gracz nie może poruszyć wszystkich swoich jednostek. W każdym etapie można aktywować określoną ilość pól (od dwóch do sześciu) i tylko oddziały z tych pól mogą wykonać akcję. Rozwiązanie to (będące prekursorem punktów operacyjnych znanych z mechaniki opartej na kartach) powoduje bardzo konkretne trudności logistyczna i sprawia, że bardzo ciężko jest stworzyć i wykorzystać przewagę liczebną nad przeciwnikiem.
Gdy na jednym polu spotkają się wrogie oddziały to oczywiście dochodzi do bitwy. Jako pierwsi strzelają obrońcy. Dla każdego oddziału należy wyznaczyć jednostkę przeciwnika będącą celem. Następnie rzucamy kostkami sześciennymi (k6). Strzelający trafił jeśli wyrzucił tyle samo lub mniej ile wynosi siła oddziału (dla piechoty jest to 2 dla milicji, 3 dla weteranów i elity). Aby zniszczyć oddział trzeba trafić go dwukrotnie, jednak już po pierwszych stratach żołnierze mogą uciec z pola bitwy i zdezerterować. Warto też wspomnieć o istotnym ograniczeniu. Jeżeli w bitwie uczestniczy wile oddziałów to często część z nich nie będzie mogła wziąć z w niej udziału. Ten ciekawy mechanizm świetnie odwzorowuje problemy jakie mięli kiepscy dowódcy polowi, których bardzo dużo się wtedy przewinęło. Umożliwia to proste odwzorowanie częstych podczas tej wojny bitew, w których słabsza liczebnie strona wygrywała dzięki doskonałemu wyszkoleniu i dowodzeniu.

Można by sądzić, że bardzo dużo zależy tutaj od kostek. Owszem, złe rzuty mogą zepsuć każdą kampanię, jednak w AHD rzutów jest na tyle dużo, że się uśredniają. Jeżeli przez rzuty przegrałeś jakąś bitwę, to możesz być prawie pewien, że niedługo coś podobnego spotka twojego przeciwnika. Nie widziałem rozgrywki, o której wyniku zadecydowałyby tylko kostki.

Gra bardzo dobrze oddaje specyfikę sił biorących udział w tym konflikcie. Masy niedoszkolonych rekrutów z północy z trudem wytrzymują napór świetnych ale nielicznych jednostek Konfederacji. Przy czym Unia nie może sobie pozwolić na obronę pozycyjną. Musi aktywnie wynajdować luki w liniach przeciwnika i szarpać go gdzie się da. Również Południe nie ma lekko. Owszem – ma dużo elitarnych jednostek, ale znaczną część sił musi wydzielić od ochrony wybrzeża przed desantem. A to oznacza, że do ofensywy pozostają bardzo nieliczne oddziały. A każda przegrana potyczka to zwiększająca się ilość wyszkolonych oddziałów Północy. Jeśli Południe będzie zbyt długo zwlekać – wtedy pozostanie już tylko rozpaczliwa obrona przed hordami Jankesów.

Podsumowując – jest to świetna gra, która w uproszczony ale bardzo klimatyczny i wierny sposób odwzorowuje historyczne siły, specyfikę i zależności obu stron Wojny Secesyjnej. Dla niektórych osób problemem może być czas rozgrywki. Pełna kampania dla niedoświadczonych graczy może oznaczać nawet sześciogodzinną grę. Dlatego warto najpierw rozegrać kilka krótszych scenariuszy a wtedy czas rozegrania kampanii nie przekroczy czterech godzin.
Zapewniam Was zresztą, że na A House Divided warto poświęcić każdą minutę z tego czasu.

Ocena ogólna: 8/10

Dystrybutorem gry jest firma Rebel.pl

House Divided, A

Gatunek gry: historyczna
Wydawca: Phalanx Games
Liczba graczy: 2 osoby
Czas gry: 1-4 godzin
W pudełku:
  • plansza do gry
  • 160 żetonów
  • 3 żetony stojące
  • instrukcja
  • kostki do gry
Cena sugerowana producenta: 99,90 zł


blog comments powered by Disqus