Recenzja gry "Świat Dysku: Ankh-Morpork"

Autor: Ta Aina
Korekta: Gruszmen
2 października 2011

Ankh-Morpork jest największym, najbardziej cuchnącym i najbardziej… interesującym miastem Świata Dysku. Jest on unoszony na plecach czterech słoni stojących na żółwiu (a właściwie żółwicy). Położone jest nad rzeką Ankh, którą jako jedyną w Świecie Dysku da się kroić nożem. Symbol to dwa hipopotamy i sowa unosząca krzyż Ankh. W mieście tym panuje demokracja, jeden człowiek jeden głos i tym człowiekiem jest patrycjusz, który właśnie zaginął…

O Ankh-Morpork, każdy kto choć raz sięgnął po prozę Terry’ego Pratchetta może powiedzieć dużo, nawet bardzo dużo. Ale nie trzeba znać Świata Dysku z kultowej i bardzo zabawnej serii książek by świetnie bawić się przy nowej planszówce wydanej przez Phalanx Games Polska. Nazwisko Pratchetta jest rekomendacją samą w sobie, ale to nie wszystko. Autorem gry jest Martin Wallace, którego polski fan planszówek  kojarzy z takich tytułów jak Rise of Empires, Automobile, czy Steam. Jakość tych tytułów zachęca do zwrócenia uwagi na grę Ankh-Morpork. Wisienką na torcie jest że szatę graficzną stworzył między innymi rysownik, który od wielu lat ilustruje Świat DyskuPaul Kidby.  Całość jest oczywiście świetnie wydana. Ilość elementów w pudełku nie poraża, ale nie musi – bo nie o gadżety w tej grze chodzi.

Gra Świat Dysku: Ankh-Morpork to gra w której zwycięstwem jest przejęcie władzy w tym fascynującym mieście. Jak pewnie się domyślacie nie chodzi tu o zdobycie głosów  i organizację wieców wyborczych. By zdobyć władzę używamy szpiegów, skrytobójców, poborców podatkowych czy gildii straży pożarnej, która prosi o podatek pożarowy (dzięki któremu unikniemy absolutnie przypadkowego spalenia naszego budynku). Możemy też wysłać skrytobójcę Pana Herbatkę, czy użyć karty słonecznego schroniska dla chorych smoków…

Smaczku dodaje fakt że gracze mają różne cele w grze i zwycięstwo oznacza dla każdego co innego. Bowiem na początku każdej gry losujemy kartę postaci, która pozostaje tajna aż do końca rozgrywki. Różne postaci mają różne cele, które gwarantują zwycięstwo. Komendant Vimes, wygrywa gdy nikt nie zadeklaruje zwycięstwa aż do wyczerpania talii kart. Innym bohaterom zależy na zdobyciu wpływów w poszczególnych dzielnicach miasta lub zebranie odpowiedniej sumy złota. Postaci do losowania jest siedem, więc więcej niż maksymalna liczba graczy. W niemalże każdej rozgrywce gramy innymi postaciami, co sprawia że gra jest jeszcze bardziej ciekawa. To kim grają nasi konkurenci i w czym należy im przeszkadzać pozostaje tajemnicą, po pewnym czasie możemy się jednak domyślać. Na przykład grając Smokiem Herbowym Królewski za pewne gracz zbuduje dom w Mrokach, bo da mu on najwięcej korzyści. Jednak jak pisał Pratchett „Zawsze bierz pod uwagę fakt, że możesz się mylić” i nigdy nie jest do końca jasne kto kim gra.

Gra jest bardzo prosta, całe zasady sprowadzają się do zdania: zagraj kartę, wykonaj co jest na niej napisane i potem dobierz do pięciu. Karty pozwalają na wybór jednej z kilku standardowych akcji i czasem akcji specjalnej, którą posiada tylko ta karta. Akcje standardowe to akcje takie jak wystawienie  agenta, postawienie domu, skrytobójstwo czy pobranie pieniędzy z banku. Jest ich 7 i bardzo łatwo przychodzi opanowanie symboli, które je reprezentują na kartach. A jeżeli byłyby z tym jakiekolwiek problemy, do gry dołączono karty zawierające skrót zasad gry (co jest zawsze bardzo dobrym pomysłem).

O ile nie wszyscy lubią gry oparte na zasadach karcianki, to ta  jest naprawdę bardzo wciągająca. Karty są bardzo dowcipne, mają bardzo fajne rysunki i akcje jakie wykonują są bardzo zabawnie związane z przedstawionymi postaciami. Dla fanów prozy Pratchetta jest to niewątpliwie bardzo duża zaleta. Samo posiadanie kart znanych bohaterów jest świetną zabawą, a znajdziemy tam między innymi: Rincewinda, sierżant Tyłeczek, bohaterów ostatnich książek lub chociażby kartę przesympatycznego Śmierci na której napisane jest jedynie „WITAM”. (Dla tych, którzy Pratchetta nie czytali Śmierć mówił (sic!) zawsze wielkimi literami). Niestety ku mojego wielkiemu rozczarowaniu nie znajdziemy tam kart babci Babcia Weatherwax, ani Niani Ogg. Z drugiej strony każdy kto poznał te bohaterki wiedziałby że karty te musiałby gwarantować absolutne, natychmiastowe i nie znoszące sprzeciwu zwycięstwo.

Tak jak pisałam rozgrywka jest bardzo prosta. Wyjaśnienie zasad gry, trwa około 5 minut. Jednak prostota reguł nie oznacza w tym przypadku prostoty rozgrywki. Gra Ankh-Morpork jest bardzo ciekawa i wymaga sporego zaangażowania. Przeznaczona jest dla dwóch do czterech graczy. Przy czym warto podkreślić że świetnie się spisuje w grze dwu osobowej. Na pudełku jest napisane że średni czas rozgrywki to godzina. Jednak w grze dwu osobowej gra jest znacznie krótsza. W przypadku większej liczby graczy na pewno starczy czasu na dwie rozgrywki w ciągu wieczoru.
Jak to bywa w grach karcianych bardzo dużo zależy od tego jakie karty dostaniemy. Oczywiście trzeba sporo kombinować, przeszkadzać przeciwnikowi a czasem nawet blefować by nie domyślił się jaką faktycznie gramy postacią. Dzięki temu że gra zależy w dużym stopniu od rozłożenia kart gra się w nią bardzo bez stresowo i przyjemnie. Porażki nie bolą jak to bywa w przypadku gier w których mamy wrażenie pełnej kontroli nad przebiegiem rozgrywki. Oczywiście miło jest wygrać i jak pisał Pratchettzawsze miło jest wiedzieć, że ktoś ma gorzej od nas. Ktoś przecież musi być tyłkiem tego świata.”

Terry Pratchett
napisał w Równoumagicznieniu że ludzki umysł traktuje cały zakres wszechświata jako rzeczy, które nadają się do kopulacji, do jedzenia, należy przed nimi uciekać lub są to kamienie, ja dodałabym do tego dobre gry planszowe na które warto zwrócić uwagę. Ankh-Morpork jest taką grą. Jest bardzo  zabawna i bezstresowa. Prawdziwa gratka dla fanów Świata Dysku, ale również świetnie nadająca się dla osób, które z prozą Pratchetta nie miały nic wspólnego.


Ocena ogólna: 9 / 10

Zalety:
+ Humor
+ Duża „regrywalność”
+ Super proste zasady

Wady:
- Brak czarownic

 

Świat Dysku: Ankh-Morpork

Premiera gry: 30 wrzesień 2011
Gatunek gry: przygodowa
Wydawca: Phalanx Games Polska
Liczba graczy: 2-4 osoby
Czas gry: 60 min.
Dopuszczalny wiek graczy: 11+
W pudełku:
  • instrukcja
  • plansza
  • 12 pionków agentów dla każdego gracza
  • 6 budynków dla każdego gracza
  • 4 pionki demonów
  • 3 pionki trolli
  • 12 znaczników niepokojów
  • 1 kostka dwunastościenna
  • 30 srebrnych monet
  • 20 złotych monet
  • 4 Karty Pomocy Graczy
  • 7 Kart Tożsamości
  • 12 Kart Zdarzeń Losowych
  • 12 Kart Dzielnic
  • 48 Kart Akcji z zielonym obramowaniem
  • 53 Karty Akcji z brązowym obramowaniem
Cena sugerowana producenta: 149,95 zł

Podyskutuj na forum!



blog comments powered by Disqus