"Kraby na fali" - recenzja gry planszowej

Autor: Paweł Olejniczak
11 kwietnia 2017

Raz na fali, raz na krabie

W ostatnich miesiącach ukazało się na polskim rynku wiele gier planszowych skierowanych do młodszego odbiorcy. Jedną z nich są Kraby na fali, które ukazały się nakładem wydawnictwa FoxGames. W tej grze gracze będą kierowali stadem krabów, które świadome napierającej fali wiedzą, że nie znajdą dla siebie wystarczająco dużo miejsca, żeby przeżyć, więc muszą wspinać się sobie wzajemnie na plecy.

W pudełku z wesołym rysunkiem na okładce znajduje się plansza, 36 żetonów krabów (po trzy duże, średnie i małe, w czterech różnych kolorach) oraz instrukcja. Wszystkie pionki miesza się i rozstawia losowo na fragmentach planszy przeznaczonych dla odpowiedniej ilości graczy. W swojej kolejce gracz może przesunąć jednego ze swoich krabów. Duże poruszają się o jedno pole, średnie o dwa, a małe o trzy. Mogą przechodzić przez dowolne kraby, jednak muszą zakończyć ruch na koledze równym sobie, lub mniejszym. Nie można też w jednej turze dwa razy przejść przez to samo pole, ani przez pole wody, czyli nie zajęte przez żadnego kraba. Nie mogą również na nim skończyć ruchu. Poruszać się można tylko zwierzakami, które znajdują się na samym wierzchu; te znajdujące się pod nimi są unieruchomione aż do momentu, kiedy przeciwnicy nie zejdą z ich pleców.

Kraby muszą być połączone w jedno skupisko. Jeśli w dowolnym momencie gromada rozdzieli się na dwie części, mniejsza usuwana jest z planszy. W ten sposób można pozbywać się pionków przeciwnika, lub przez nieuwagę stracić też swoje.

Jeśli gracz nie może wykonać ruchu żadnym swoim krabem, zostaje wyeliminowany, ale jego pionki pozostają na stole, choć nie można ich już poruszyć, a dany uczestnik nie wraca do zabawy nawet, jeśli jego pionki zostaną odsłonięte. Wygrywa osoba, która jako jedyna nie zostanie wyeliminowana.

Kraby na fali to szybka, nieskomplikowana pod względem zasad gra, która dzięki temu może stać się dobrą formą rozrywki nie tylko dla dzieci, ale również dla dorosłych. Proste reguły łączą się tutaj bowiem z koniecznością umiejętnego planowania kolejnych ruchów. Dla starszych może być to powód do ciekawego starcia i pojedynku umysłowego, natomiast dla dzieci będzie szkołą planowania i pierwszych kroków w strategii.

Wszystko to w przyjemnej dla oka, wesołej stylistyce. Do tego pionki wykonane są z twardego, trwałego materiału, co sprawia, że nie ma przeszkód by młodsze dzieci również mogły... i chciały... bawić się krabami.

Wadą gry jest fakt, że często dochodzi do sytuacji patowej, kiedy dwóch graczy pod koniec rozgrywki porusza się na zmianę tymi samymi pionkami, nie dysponując inną opcją ruchu. Wtedy ogłasza się remis i należy rozegrać kolejną partię. Dodatkowo jest to jeden z tytułów, które zyskują sporo dynamiki przy większej ilości graczy, tracą natomiast przy mniejszej. Przy dwóch uczestnikach zabawa jest dość monotonna, jednak przy trzech sporo zyskuje, by przy czterech mocno się rozkręcić.

W efekcie powstała ciekawa gra będąca zarazem szkołą strategii dla najmłodszych, ale również ciekawą rozgrywką dla doświadczonych graczy. Co prawda ci drudzy znajdą w tej kategorii ciekawsze tytuły, jednak Kraby na fali są jedną z niewielu pozycji, w które będą mogli pobawić się razem ze swoimi pociechami.

Ocena: 6/10

Zalety:

- Prostota zasad
- Konieczność wysilania szarych komórek
- Ciekawa, kolorowa oprawa graficzna

Wady:

- Lekka powtarzalność skutkująca czasami sytuacją patową
- Im więcej graczy, tym lepiej
- Brak woreczka, z którego można by naprawdę losowo wybierać klocki

Kraby na fali

Premiera gry: 10 czerwiec 2016
Gatunek gry: dla dzieci
Wydawca: FoxGames
Liczba graczy: 2-4 osoby
Czas gry: ok. 20 min.
Dopuszczalny wiek graczy: 8+
W pudełku:
  • 1 sześciokątna plansza
  • 36 drewnianych pionków krabów (3 duże, 3 średnie, 3 małe)
  • instrukcja do gry
Cena sugerowana producenta: 99,99


blog comments powered by Disqus