Recenzja gry "Agricola"

Autor: Gruszmen
29 lipca 2008

Agricola to gra strategiczna, przeznaczona dla jednego (o dziwo!) do pięciu graczy. Każdy z grających wciela się w rolę chłopa i zajmuje się wykonywaniem typowych dla tej grupy społecznej zajęć. Nie obce mu są oranie pola czy żniwa, zajmie się również hodowlą zwierząt, budową zagród i obór oraz rozbudową domu i wyżywieniem powiększającej się rodziny. Z tymi wszystkimi zajęciami wiąże się nazwa gry, ponieważ agricola (z łaciny) oznacza chłopa, oracza, wieśniaka. W grze zwycięży ten, kto zdobędzie najwięcej punktów zwycięstwa, które przyznawane są za zrównoważony rozwój swojej farmy.

Gra dostarczana jest w standardowym dla Lacerty, prostokątnym pudełku. Wykonane jest z przyzwoitej tektury, ale nie powinniśmy ze zbytnim zaangażowaniem testować jego wytrzymałości – może tego nie przeżyć. Wewnątrz nie znajdziemy, żadnej wypraski, ani innego elementu pozwalającego utrzymać porządek i ład. Na szczęście wydawca zadbał o graczy i dołączył kilkanaście woreczków strunowych. Powodem braku plastikowych przegródek jest zapewne niewyobrażalna ilość elementów – setki kart (talie pomocników, małych oraz dużych usprawnień, karty akcji itd.), dziesiątki drewnianych znaczników, dużą ilość grubych żetonów i aż 9 (!!!) plansz. O ile o drewnianych znacznikach i planszach nie można powiedzieć złego słowa, to karty wykonane są bardzo słabo. Są bardzo cienkie i podatne na uszkodzenia mechaniczne. Moja rada – zaopatrzcie się w koszulki. Wówczas cala gra będzie nam długo służyć i cieszyć oko.

Instrukcja jest znaczącym atutem Agricoli. Jest wydrukowana w pełnym kolorze i na dobrej jakości papierze. Wszystkie reguły są wyjaśnione zwięźle i zrozumiale (dodatkowo ilustrowane przykładami). Genialnym pomysłem jest umieszczenie schematów nauki dla początkujących graczy na odwrotnych stronach niektórych plansz – wielki plus.

Agricola posiada dwa warianty rozgrywki: prosty (tak zwany "rodzinny") oraz wariant pełny dla bardziej zaawansowanych graczy. Rodzinny typ rozgrywki pozwala dobrze zrozumieć podstawowe zasady gry i mechanizmy nią rządzące. Dodatkowym uatrakcyjnieniem rozgrywki jest to, że talie pomocników i małych usprawnień są podzielone na rodzaje (oznaczone literami). Możemy używać tylko jednej z nich lub wymieszać wszystkie karty i korzystać ze wszystkich.

Grę rozpoczynamy posiadając dwóch członków rodziny, którzy będą wykonywać różnorakie prace na naszej farmie. Każdy z graczy przenosi jeden ze znaczników na planszę akcji i natychmiast ją wykonuje. Następnie kolejni gracze przeprowadzają swoje akcje i tak dalej, aż do momentu, gdy wszyscy członkowie rodzin znajdą się na planszy. Każda akcja może być wybrana jednokrotnie, zatem zdarzają się sytuacje, gdy jeden z przeciwników nas ubiegnie i będziemy musieli od nowa planować nasze działania.

Na początku każdej z 14 rund, odkrywana jest nowa karta akcji, która powoduje rozszerzenie dostępnego wachlarza możliwych do wykonania czynności.

Na koniec niektórych rund przeprowadzane są akcje specjalne, zwane żniwami. Podczas nich gracze zbierają plony z obsianych pól. Również w tym momencie rozmnażają się zwierzęta, które hodujemy w zagrodach. Najmniej przyjemnym etapem tej fazy jest żywienie rodziny – na każdego jej członka należy przeznaczyć dwa znaczniki pożywienia, niestety tych ostatnich często brakuje. Wówczas musimy żebrać o pożywienie, za pomocą specjalnej karty. Co prawda członkowie naszej rodziny nie umierają, jednakże posiadanie karty (kart) żebrania dość mocno uszczupli naszą końcową zdobycz punktową.

Po 14 rundach gry i ostatnich żniwach następuje podliczenie punktów zwycięstwa. Można je zdobyć za rozwój farmy. Poszczególne jego aspekty punktowane są osobno. (Dla przykładu możemy zyskać (lub stracić) punkty za ilość i rodzaj izb w domu, ilość członków rodziny, zasoby zboża i warzyw, ilość zwierząt, wielkość zagród itd… Zwycięzcą zostaje (oczywiście) ten z grających, który może pochwalić się największą ilością zdobytych punktów.

Agricola posiada względnie prosty zestaw reguł, jednakże liczba możliwych strategii i metod postępowania jest wprost niewyobrażalna. Każda karta (zarówno ta trzymana na ręku jak i ta wyłożona na planszę) dodatkowo powiększa i tak ogromny wachlarz możliwości. Kluczowym elementem jest kolejność, w jakiej gracze wykonują swoje akcje. Często możliwość wyboru z większej liczby dostępnych akcji będzie kluczowa dla udanej realizacji swojego planu. Ważne będzie, by wykonać zaplanowane akcje przed przeciwnikami. W rozgrywce rodzinnej jedynym typem interakcji pomiędzy grającymi będzie wzajemne blokowanie się, poprzez chytre wybieranie dostępnych akcji. Gdy gramy z pełnym zestawem małych usprawnień oraz pomocników możliwości te znacznie wzrosną. Nie uznałbym tego jednak za dużą wadę gry. Zaplanowanie swoich akcji dostarcza dostatecznie wiele emocji - nie trzeba, zatem odkładać sobie zbyt wielu przysłowiowych świń. Mnogość dostępnych kart sprawia, że grę cechuje długa żywotność. Poszczególne rozgrywki (za sprawą kart właśnie) mogą się znaczenie od siebie różnić, a każdy układ kart na ręku będzie powodował obranie innej strategii przez gracza. Bardzo ciekawą cechą Agricoli, jest to, że gra się „rozkręca”. Im bliżej końca, tym częściej pojawia się faza żniw oraz pojawiają się, co raz ciekawsze karty akcji – to duży plus.

Podsumowując muszę zaznaczyć, że Agricola to jedna z lepszych gier, w jakie miałem okazję grać. Udane przeprowadzenie zaplanowanych działań dostarcza dużej satysfakcji. Bardzo spodobała mi się możliwość blokowania akcji przeciwnika poprzez „podkradanie” kart akcji. Na pozytywny odbiór wpływa również bardzo wysoka jakość gry. Ogromna liczba drewnianych elementów sprawia, że z dużą przyjemnością siadamy do gry. Wraz z wzrastającą liczbą rozegranych partii będziemy odkrywać coraz to nowe pomysły na zwycięstwo. Wydaje mi się jednak, że nie istnieje uniwersalna droga do zwycięstwa – co jest bardzo dobrą cechą tej gry.

Ocena ogólna: 9/10

Zalety
+ Wspaniałe wykonanie i bardzo duża liczba elementów (pomijając karty, o których jakości było napisane wyżej)
+ Proste i ciekawe zasady
+ Wspaniałe wrażenia z rozgrywki

Wady
- Cena
- Brak pomysłu na sprawne zorganizowanie miejsca w pudełku (brak plastikowej wypraski)

Agricola

Premiera gry: 23 czerwiec 2008
Gatunki gry: ekonomiczna, strategiczna
Wydawca: Lacerta
Liczba graczy: 1-5 osób
Czas gry: 120 min.
Dopuszczalny wiek graczy: 10+
W pudełku:
  • 5 plansz graczy
  • 3 plansze akcji
  • 1 planszę dużych usprawnień
  • 360 kart
  • 96 pionków dla graczy (członkowie rodziny, stajnie, ogrodzenia)
  • 138 drewnianych znaczników surowców
  • 54 drewniane znaczniki zwierząt
  • 1 znacznik pierwszego gracza
  • 18 żetonów pól
  • 24 żetony chat
  • 15 żetonów domów
  • 36 żetonów żywności
  • 9 żetonów mnożenia
  • 3 żetony gościa
  • 1 arkusz punktacji (w formie notesu)
  • woreczki strunowe
Cena sugerowana producenta: 169,5 zł


blog comments powered by Disqus